Jos | medevoorzitter Centrale cliëntenraad

AdobeStock_101319808.jpg

Jos maakt zijn ambities waar binnen de Centrale Cliëntenraad: ‘Je moet weten wat er leeft onder cliënten’

Een teamplayer. Een verbinder. Maar ook: een zakenman met oog voor efficiëntie. Dat is Jos van Dongen (68), sinds anderhalf jaar betrokken bij en inmiddels medevoorzitter van de Centrale Cliëntenraad van Prisma. In gesprek met Jos achterhalen we wat hem drijft om deze rol op zich te nemen en spreekt hij zijn ambities voor de toekomst uit.

Centrale Cliëntenraad

De Centrale Cliëntenraad staat open voor de nieuwe leden. Voor teamplayers met een hart voor de zorg, die (bij voorkeur) verwantschap hebben met iemand die woonachtig is bij Prisma of anderszins gebruikmaken van de diensten van Prisma.

Mail ons
20210628 151441 (1)

Zich houden op de zorg

Jos is geen vreemde op het terrein van Prisma. Al 28 jaar laat hij er zijn gezicht zien, met een reden. “Mijn zoon Joost woont vanwege zijn verstandelijk beperking nu tien jaar bij Prisma in Nieuwendijk. Daardoor ben ik met regelmaat bij zijn woonvoorziening of bij het activiteitencentra te vinden. Daar zie ik wel eens dingen die naar mijn mening beter kunnen. Uit eigen ervaring weet ik echter nu dat als je enkel deze plekken bezoekt, je nauwelijks in de gaten hebt wat zich nog meer afspeelt binnen een grote zorgorganisatie als Prisma.”

Lokale Cliëntenraden

Inmiddels ontwikkelt Jos vanuit zijn rol als medevoorzitter van de Centrale Cliëntenraad een veel bredere kijk op de zorgorganisatie. “De Centrale Cliëntenraad is er, net als overigens het Cliëntenplatform, om de belangen van de cliënten van Prisma zo goed mogelijk te behartigen. Alleen al vanuit die verantwoordelijkheid krijg je bijvoorbeeld onder andere te maken met zaken als huisvesting, voeding, personeelsplanning, financiële zaken en last but not least: medezeggenschap. Ook is de Centrale Cliëntenraad nauw betrokken bij de implementatie van de De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ 2018)”.

Jos is ervan overtuigd dat een aantal zaken op centraal niveau geregeld worden, maar zeker niet alles: “Omdat oplossingen vaak locatiegebonden en specifiek zijn, ben ik groot voorstander van bewonersraden of lokale cliëntenraden. Zij kennen de problematiek ter plaatse het best en kunnen daarom tot de beste oplossingen komen.”

Ik ben groot voorstander van bewonersraden of cliëntenraden die op lokaal niveau op zoek gaan naar oplossingen'

Communiceren zonder beperking
Voor Jos lijken alle puzzelstukjes langzaamaan samen te vallen: “Ik heb ontdekt dat er zoveel kan en moet gebeuren. Zo kijkt de werkgroep communicatie van de Centrale Cliëntenraad bijvoorbeeld samen met ‘Klant & Markt’ naar hoe cliënten (nog) beter op de hoogte gehouden kunnen worden van alles wat belangrijk voor ze is. Communiceren zonder beperking is daarbij het motto. Wij zijn er ook om ervoor te waken dat cliënten en hun vertegenwoordigers tijdig en op de juiste manier geïnformeerd worden over zaken die er binnen Prisma spelen.”

‘Ik denk dat ik iets kan doen aan zaken wat efficiënter opzetten. In minder tijd, meer voor elkaar krijgen’

Op de vraag waarom Jos een waardevolle bijdrage aan de Centrale Cliëntenraad kan geven, antwoordt hij vastberaden: “Ik denk dat ik iets kan doen aan zaken wat efficiënter opzetten. In minder tijd, meer voor elkaar krijgen. Ik heb gedurende mijn loopbaan in het bedrijfsleven veel bestuurlijke ervaring opgedaan. Bedrijfsbreed heb je met zoveel diverse facetten te maken. Van mensen tot een ondernemingsraad en belangrijke beslissingen die genomen moeten worden.”

Door de samenhang binnen de huidige raad te versterken en enkele nieuwe leden aan te trekken, hoopt Jos als medevoorzitter van de Centrale Cliëntenraad dat ze in de toekomst nog meer kunnen bijdragen aan het welzijn van de cliënten van Prisma. “Dit alles uiteraard in goed overleg met de beleidsmakers van Prisma: de Raad van Bestuur en het Managementteam.”

Meer weten over medezeggenschap