Een teamplayer. Een verbinder. Maar ook: een zakenman met oog voor efficiëntie. Dat is Jos van Dongen (68), sinds anderhalf jaar betrokken bij en inmiddels medevoorzitter van de Centrale Cliëntenraad van Prisma. In gesprek met Jos achterhalen we wat hem drijft om deze rol op zich te nemen en spreekt hij zijn ambities voor de toekomst uit.
Jos is ervan overtuigd dat een aantal zaken op centraal niveau geregeld worden, maar zeker niet alles: “Omdat oplossingen vaak locatiegebonden en specifiek zijn, ben ik groot voorstander van bewonersraden of lokale cliëntenraden. Zij kennen de problematiek ter plaatse het best en kunnen daarom tot de beste oplossingen komen.”
Ik ben groot voorstander van bewonersraden of cliëntenraden die op lokaal niveau op zoek gaan naar oplossingen'
Communiceren zonder beperking
Voor Jos lijken alle puzzelstukjes langzaamaan samen te vallen: “Ik heb ontdekt dat er zoveel kan en moet gebeuren. Zo kijkt de werkgroep communicatie van de Centrale Cliëntenraad bijvoorbeeld samen met ‘Klant & Markt’ naar hoe cliënten (nog) beter op de hoogte gehouden kunnen worden van alles wat belangrijk voor ze is. Communiceren zonder beperking is daarbij het motto. Wij zijn er ook om ervoor te waken dat cliënten en hun vertegenwoordigers tijdig en op de juiste manier geïnformeerd worden over zaken die er binnen Prisma spelen.”
‘Ik denk dat ik iets kan doen aan zaken wat efficiënter opzetten. In minder tijd, meer voor elkaar krijgen’
Op de vraag waarom Jos een waardevolle bijdrage aan de Centrale Cliëntenraad kan geven, antwoordt hij vastberaden: “Ik denk dat ik iets kan doen aan zaken wat efficiënter opzetten. In minder tijd, meer voor elkaar krijgen. Ik heb gedurende mijn loopbaan in het bedrijfsleven veel bestuurlijke ervaring opgedaan. Bedrijfsbreed heb je met zoveel diverse facetten te maken. Van mensen tot een ondernemingsraad en belangrijke beslissingen die genomen moeten worden.”
Door de samenhang binnen de huidige raad te versterken en enkele nieuwe leden aan te trekken, hoopt Jos als medevoorzitter van de Centrale Cliëntenraad dat ze in de toekomst nog meer kunnen bijdragen aan het welzijn van de cliënten van Prisma. “Dit alles uiteraard in goed overleg met de beleidsmakers van Prisma: de Raad van Bestuur en het Managementteam.”