Met een rugzak vol ervaring in de zorg, stapt Renske Koenen (28) ruim twee jaar geleden bij Prisma binnen. Ze heeft ervaring in de ouderen, reguliere en meerzorg; de complexe zorg is nieuw voor haar. Toen niet wetende dat deze switch één van de beste keuzes is die ze ooit heeft gemaakt. In korte tijd bouwt Renske een hechte band op met haar team van collega’s en leert ze zichzelf nóg beter kennen.
Eerlijk toegegeven waren de eerste maanden in de complexe zorg voor Renske best even wennen: “Ik startte in een drukke periode in mijn privéleven, en een nieuwe baan brengt toch altijd een stukje onzekerheid met zich mee. Als een cliënt in één dienst zeven keer tegen je uitvalt, dan is dat heel zwaar.”
‘Als je op zo’n manier vertrouwen krijgt vanuit het team, dan geeft dat een enorme boost voor je zelfvertrouwen’
Wat Renske het meest aanspreekt binnen de complexe zorg: “Elke dag is anders! Er heerst een beeld dat wij voornamelijk bezig zijn met het oplossen van escalaties, terwijl wij juist de-escalerend werken. Er wordt goed gekeken naar de spanningsopbouw op de afdeling en hoe wij daar als collega’s op in kunnen spelen. Met als doel: de cliënten zo fijn mogelijk de dag door te laten komen. Cliënten dragen een spanning met zich mee en dat mag er zijn. Zij mogen zichzelf zijn en wij proberen daar structuur in te vinden. Er kan agressie bij komen kijken, maar dat is absoluut niet persoonlijk! Ook gebeurt dit veel minder vaak dan men denkt. Soms moeten cliënten kunnen ontladen. Het is juist van belang dat je daar als medewerker doorheen durft te kijken en je focust op de mooie eigenschappen van de cliënt.”
“Het mooie aan de complexe zorg: je doet het samen. Als een nieuwe cliënt op zoek gaat naar bevestiging in de veiligheid van afspraken, dan is de samenwerking tussen collega’s van uiterst belang. Dat je elkaar op de hoogte stelt van gemaakte afspraken en deze ook nakomt in het bijzijn van cliënten. Anders kan een situatie zomaar escaleren.” Een mooi voorbeeld hiervan heeft Renske zelf ervaren: “Een cliënt was heel hoog in de spanning en op dat moment niet in de gelegenheid om iets van mij, als toen nog nieuwe medewerker, aan te nemen. Ik kijk de cliënt recht in de ogen aan en vertel dat ook ik op de hoogte ben van de ‘gemaakte afspraken’. De rust keert terug en op zo’n moment besef je pas hoe belangrijk het binnen de complexe zorg is dat je eenduidig bent naar cliënten toe. Je kunt deze zorg niet in je eentje verlenen; je staat er als medewerkers voor elkaar!”
Wil je een dag meelopen en ontdekken of dit bij jou past? Kom gerust een dagje meelopen.