Nina en Nikkie over hun werk bij Prisma

Foto 3 Gezamenlijk (6)

Samen leren en groeien: een blik op de wisselwerking tussen leerling en persoonlijk begeleider

Welke begeleiding kun je verwachten op de werkvloer? Wat kun je van collega’s leren? En nóg belangrijker: wat leren collega’s van jou? BBL-leerling Nina Janssen krijgt begeleiding voor haar leertraject van Nikkie Straetmans, persoonlijk begeleider bij Prisma. Dat zorgt voor een mooie wisselwerking: Nina leert van Nikkie en andersom leert Nikkie veel van Nina. Ze vertellen er graag over…

Samen Leren en Groeien bij Prisma

Word onderdeel van ons team en ontdek hoe we samen het verschil maken. Neem vandaag nog contact met ons op!

 

Klik hier

Op een rustige, veilige plek midden in de natuur biedt Landpark Assisië zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. “Als ik daar aankom, stap ik mijn werkomgeving binnen en laat ik mijn privésituatie achter me”, Nina Janssen is een BBL-leerling niveau 3, sinds drie jaar werkzaam voor Prisma en moeder van een kindje van 9 maanden.

Foto 6 Gezamenlijk (1)

Jij hebt de keuze

Inmiddels heeft Nina haar draai gevonden binnen Prisma. Uitgeleerd is ze nog lang niet… “Ik leer veel van mijn collega’s. Vooral ‘geduld’ hebben. Zo liet ik me voorheen nog weleens verleiden om gelijk te reageren op een ongeduldige bewoner die op alles mopperde. Nu weet ik dat ik een keuze heb. Dat ik de bewoner ook even vijf minuten met rust kan laten, zodat ik zelf in alle rust kan reageren.” Het zijn momentopnamen waarmee Nina in haar dagelijkse werk met hulp van haar collega’s op een professionele manier leert omgaan.

Deze manier van werken ziet Nikkie Straetmans (37) als persoonlijk begeleider veelal terug bij leerlingen. “Ik werk nu 18 jaar bij Prisma en je merkt echt dat je op de werkvloer het meeste ervaring opdoet.” Al 15 jaar begeleidt ze collega’s van Prisma. “Dit vak leer je niet alleen uit de boeken. En daarom adviseer ik schoolverlaters altijd: ga op zoek naar de mens achter de beperking. Ga niet klakkeloos uit van hoe iets opgeschreven staat, maar vraag je collega’s om advies en luister naar elkaar. Stel, een bewoner vraagt om pindakaas op de boterham, maar er staat genoteerd dat hij of zij dat niet mag, ga dan na waarom die afspraak er staat. Is het nog actueel of zijn er alternatieven? Luister goed naar de bewoner. Soms veranderen dingen en is het goed om mee te bewegen.” 

'Samen leren en groeien: een blik op de wisselwerking tussen leerling en persoonlijk begeleider.'
Foto 3 Gezamenlijk Vierkant

Van elkaar leren

Nina leert veel van de samenwerking met Nikkie: “Ik kan altijd bij haar terecht. Van het bespreken van schoolopdrachten tot een gesprek op school over mijn studievoortgang. Ik plan een afspraak in en zij maakt tijd voor mij.” Andersom leert Nikkie ook van haar collega Nina: “Ik ben dan wel de begeleider van Nina, zij werkt al langer dan ik op deze locatie. Dat vond ik in het begin best spannend. Nu hebben we elkaar gevonden. Nina helpt mij met praktische dingen op de werkvloer, bijvoorbeeld bij het vinden van dossiers op de computer. Ik coach Nina bij haar studie.”

Nikkie haalt veel energie uit het begeleiden van collega’s. Vooral de multidisciplinaire gesprekken spreken haar aan. “Ik ga in gesprek met gedragskundigen, artsen, logopedisten om de hulpvraag van bewoners in kaart te brengen. Ik ga op zoek naar een oplossing en probeer dit goed weg te zetten binnen een team. Actief ondernemen op de hulpvraag, dat vind ik het leukste aan mijn functie.”

1 (1)

Geen dag is hetzelfde

Nina studeert in juni af en is nog altijd dankbaar dat ze voor een baan in de zorg heeft gekozen. “Het is heel dankbaar werk. Geen dag is hetzelfde: bewoners hebben elke keer een andere stemming en daar pas je het werk op aan. Soms spelen we een spelletje, soms doet een bewoner iets voor zichzelf. Het ene moment verzorg ik het eten, even later de medicijnen. De afwisseling maakt het werk zo leuk. Ook krijg je veel waardering voor wat je doet. Bij dagelijkse werkzaamheden als het insmeren van iemands benen krijg ik al een bedankje. Wat voor ons als zorgmedewerker heel normaal is, kan voor bewoners heel fijn zijn en dat uiten ze dan ook. Dat maakt dit werk zo betekenisvol.”
'Het zien van de mens achter de beperking maakt het werk in de zorg zo waardevol.'

Wil jij meer weten over Prisma?

Verhalen van medewerkers en cliënten