Nicole's positieve ervaringen met de slimme Momo BedSense

Op diverse Prisma-woonzorglocaties testen we zorgtechnologie om deze optimaal in te zetten. Dit doen we om onze bewoners te ondersteunen en het werk voor onze medewerkers te vergemakkelijken. Zo zijn we vorig jaar gestart met de Momo BedSense App.

Nicole Kramer - Vermunt, begeleider bij Prisma op locatie Sint Agnesstraat in Geertruidenberg werkt nu al een jaar met de app. Deze meet, via een bedsensor onder het matras van de bewoners, hun druk, houding en trillingen. De gegevens worden doorgestuurd naar de app op de telefoon van de zorgmedewerkers, wat zorgt voor meer inzicht en overzicht in het welzijn van de bewoners.

Maak het verschil bij Prisma

Ook werken op de Sint Agnesstraat in Geertruidenberg of op een andere mooie locatie? Word onderdeel van ons team en ontdek hoe we samen het verschil maken. Neem vandaag nog contact met ons op!

 

Leuk werk
Bedsense2

Efficiënter

Nicole vertelt hoe de uitdagingen in het begin al snel plaatsmaakten voor de voordelen. "Eerst was het even wennen aan de piepjes op de telefoon. Ook moesten we uitzoeken welk huisnummer bij welke cliënt hoorde, maar dat was met een slimmigheidje snel opgelost. Het basisgebruik bleek verder heel simpel en het werkte meteen al echt veel efficiënter. En er zijn op de computer nog veel meer interessante mogelijkheden om te verkennen."
Bedsense3

Hulp van de app in het dagelijkse werk

"Vooral in het weekend is het fijn dat we bewoners niet meer hoeven te storen om te kijken of ze al wakker zijn. Ze kunnen nu lekker uitslapen," zegt Nicole. Ook 's nachts bewijst de app zijn waarde, vooral voor bewoners met valrisico. "Als ze naar het toilet willen, krijgen we direct een melding. Daarnaast helpt de app ons om goed te monitoren hoeveel slaap een cliënt krijgt. Het is ook prettig dat de app aangeeft wanneer iemand moet worden verplaatst om doorligplekken te voorkomen."
'Nu zien we op de app wie wakker is en kunnen we veel gerichter werken.'

De veiligheid en het welzijn van bewoners

Nicole legt uit hoe de melding werkt als een bewoner met valrisico uit bed probeert te komen: “We krijgen eerst een waarschuwing en dat is vaak genoeg om snel hulp te bieden. Meestal zijn ze dan nog bezig met opstaan, waardoor we ze goed kunnen begeleiden. We kunnen nu dus niet alleen sneller reageren als bewoners uit bed willen, het scheelt ook veel tijd. Vroeger liepen we van kamer naar kamer om te kijken wie er al wakker was. Nu zien we op de app wie wakker is en kunnen we veel gerichter werken."

Bedsense4

Hoe de bewoners en familie het ervaren

"Onze bewoners merken niet dat we de app gebruiken, maar ze worden ook niet meer onnodig wakker wanneer we hun kamer binnenkomen. Dat gebeurde eerder nog weleens per ongeluk, en daar was niet iedereen blij mee… Nu kunnen ze ongestoord doorslapen. Familieleden vinden het een geruststellend idee. Vooral omdat we sneller kunnen reageren en het risico op vallen dus kleiner is."

Dus een echte zorgverbetering?

"Jazeker. Het werkt efficiënt, biedt ruimte voor andere zaken, zorgt voor betere zorg, en verhoogt de veiligheid van bewoners, vooral voor degenen die valgevaarlijk zijn."

Wil jij meer weten over Prisma?